Toimintakertomus vuodelta 2015

1. Yleistä

Palokka-Seuran yhdestoista toimintavuosi oli erittäin toimelias. Perinteisten kahden päätapahtuman – keväisen kylätapahtuman ja marraskuisten kulttuuripäivien – lisäksi tekemistä riitti koko vuodelle mm. Palokka-kirjan sekä seuran 10-vuotisjuhlien valmisteluissa.

2. Hallinto

Palokka-Seuran hallituksen jäsenmääräksi on säännöissä määritelty puheenjohtajan lisäksi
5-10 varsinaista ja kolme varajäsentä. Vuosikokouksessa 16.3.2015 yhdistyksen hallitukseen vuodelle 2015 valittiin seuraavat:

– Elli Ojaluoto (puheenjohtaja)
– Tuomo Blomqvist (jäsen)
– Elsa Kangas (jäsen)
– Reijo Kangas (jäsen)
– Kimmo Leimu (jäsen)
– Anita Lyyra (jäsen)
– Anneli Meskanen (jäsen)
– Risto Rissanen (jäsen)
– Mirja Leimu (varajäsen)
– Pirkko Rissanen (varajäsen)
– Heikki Tynkkynen (varajäsen)

Hallitus järjestäytyi kokouksessaan 26.3.2015 seuraavasti:

– Kimmo Leimu (varapuheenjohtaja)
– Anneli Meskanen (sihteeri)
– Risto Rissanen (rahastonhoitaja)
– Anita Lyyra (matkavastaava)

Lisäksi sovittiin, että tiedotuksen hoitavat puheenjohtaja ja sihteeri yhteistyössä. Hallitus kokoontui vuonna 2015 varsinaisiin kokouksiinsa 11 kertaa. Lisäksi pidettiin sääntömääräinen vuosikokous 16.3. Keski-Palokan koululla. Kokouksen puheenjohtajana toimi Matti Syrjälä ja sihteerinä Anneli Meskanen.

Palokka-kirjan valmistelua varten perustettu työryhmä jatkoi toimintaansa. Palokka-Seuran edustajina siinä jatkoivat hallituksen jäsenet Tuomo Blomqvist, Kimmo Leimu ja Elli Ojaluoto.

2.1. Jäsenyydet

Palokka-Seura on Jyväskylän kestävä kehitys ry:n (JAPA) sekä Suomen Kotiseutuliiton jäsen. Jälkimmäiseen liityttiin keväällä 2015.

3. Toiminta

3.1. Palokan kevät –tapahtuma

Palokka-Seuran vuosia organisoima Veneenkääntöpäivä muuttui nimeltään ja tapahtumapaikaltaan 23.5.2015 Palokan koulun alapihalla järjestetyksi Palokan kevät –tapahtumaksi. Samalla organisointivastuuta laajennettiin useille palokkalaisille yhdistyksille.
Järjestäjätiimissä oli keväällä 2015 Palokka-Seuran lisäksi: LC Palokka, LC Palokka Wilma, MLL Palokka, Palokan koulun vanhempaintoimikunta, Palokan Naisvoimistelijat, Palokan partiolaiset, Palokan VPK ja SPR Palokka. Itse tapahtumaan saimme näiden lisäksi vieraaksi myös Jyväskylän puutarhaseuran.

Tuulinen ja sateinen sää riepotteli kävijöitä ja telttakatoksia siihen malliin että osa järjestäjistä vetäytyi suosiolla katosten alle suojaan. Hankalasta säästä huolimatta tapahtuma keräsi useita satoja osallistujia.

”Lionsien pajassa rakennettiin linnunpönttöjä, MLL:n pisteessä sai tehdä itselleen keppihevosen, VPK:n kalustoa oli mahdollisuus tarkastella sisältä ja ulkoa. Suuren suosion keräsivät myös Wilmojen lettupiste, MLL:n poniratsastus, Palokka-Seuran arpajaiset ja SPR:n Reddie-koira ja ilmapallot. Tapahtuman juonsi Matti Syrjälä, hanurimusiikilla viihdytti Kari Kuusijoki.
Yhteistyössä toteutettu tapahtuma osoitti toimivuutensa. Monet palokkalaiset, erityisesti lapsiperheet, löysivät tapahtumaan paikalle ja niin järjestäjiltä kuin osallistujiltakin tuli paljon positiivista palautetta.” (Teksti on lainaus Raisa Ojaluodon kirjoituksesta Palokan Joulu 15 –lehdessä)

Museotoimenjohtaja Päivi-Marjut Raipalinna julkisti Palokan kouluun tilatun Tuomo Blomqvistin taideteoksen, johon pääsi tutustumaan tapahtuman aikana taiteilijan itsensä esittelemänä.

3.2. Palokan kulttuuripäivät

Kulttuuripäiviä vietettiin 10. – 15.11.2015. Tämän vuoden ohjelma oli hyvin monipuolinen ja tapahtumia riitti kaikenikäisille. Viikon kruunasi sunnuntaina 15.11 Pelimannitalolla pidetty Palokka-Seuran 10-vuotisjuhla.

Viikon avajaistilaisuus pidettiin 10.11. Palokan aluekirjastossa. Avajaisissa esiintyivät nuori harmonikkataiteilija Mikko Makkonen sekä musiikkia ja luontokuvia yhdistävä ryhmä Yano.
LC Palokka julkisti vuoden palokkalaisen, joksi valittiin jalkapalloseura Palokan Riento ry.

Kulttuuripäivien ohjelmassa oli useita konsertteja, mm. Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoteen liittyvä Konsertti Sibeliuksen hengessä Palokan kirkolla sekä upea kansanmusiikkikonsertti Pelimannitalolla, esiintyjinä Kaustisen Purppuripelimannit, Kuokkalan Pelimannit sekä Kvartti.

Lapsia ja nuoria muistettiin tarjoamalla heille Palokan aluekirjastossa fantasiakirjailija Maria Turtschaninoffin kirjailijavierailu sekä huikea Avaruusseikkailu Palokan koululla.

Kukin järjestäjätaho huolehti tiedottamisesta omille viiteryhmilleen. Palokka-Seura toimitti tiedotteen viestimille sekä ohjelmatiedot eri tapahtumakalentereihin. Kulttuuripäivien ohjelmaesite jaettiin Palokka-lehden liitteenä sekä tiivistetyt ohjelmatiedot myös Vaajakoskella ilmestyvässä Wessmannissa, jolloin tiedotuksen kokonaislevikki oli yli 20.000 kpl.

Tapahtuma keräsi viikon aikana yhteensä noin 950 kävijää.

3.3. Palokka-Seura 10 vuotta

Palokka-Seuran perustava kokous on pidetty 27.4.2005 ja perustamisasiakirjat on allekirjoitettu 25.5.2005.

Juhlavuoden mittavin hanke oli Palokka-kirjan julkistaminen. Kirjahanke pantiin vireille keväällä 2013, jolloin kirjan kirjoittajaksi lupautui tietokirjailija, FM Janne Könönen. Työn käynnistämiseksi hän sai Suomen Tietokirjailijat ry:n apurahan, joka edellytti että hän toimi kirjan kirjoittajana, ei toimittajana. Kirjoittajan työn tueksi Palokka-Seura asetti 13.5.2013 työryhmän, johon kuuluivat Tuomo Blomqvist, Kimmo Leimu, Virpi Mäkinen, Tellervo Papatheocharis, Pirkko Rissanen, Yrjö Teeriaho ja Jorma Wilmi sekä kirjan kirjoittaja Janne Könönen. Työryhmän puheenjohtajana toimi seuran puheenjohtaja Elli Ojaluoto. Työryhmä piti vuosina 2013 -2015 yhteensä 14 kokousta.

Kirjan syntymisen kannalta oli ratkaisevaa, että kirjoittajalla oli käytössään painetun historiatiedon lisäksi paikallisten asiantuntijoiden artikkeleita ja Tellervo Papatheocharisin tekemiä vanhojen palokkalaisten haastatteluja. Aineistoa täydensi kevään 2015 aikana useita kertoja kokoontunut perinnepiiri, jossa noin 20 henkilöä muisteli elämää Palokassa heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan. Kirjan kuvat saatiin pääosin yksityisistä kokoelmista.

Kirjan käsikirjoitus valmistui 31.8.2015 ja kirja valmistui Kirjapaino Karin painamana 13.11.2015. Kirjan kuvista teksteineen vastasi Tuomo Blomqvist ja taitosta Jari Järvinen. Kirjan nimeksi tuli Palokka – kaskimaista kaupunginosaksi. Kirjan julkistamistilaisuus pidettiin 20.11.2015 Palokan aluekirjastossa.

Palokka-kirja pääsi esille myös LC Palokan julkaisemassa Palokan Joulu 2015 –lehdessä sekä Janne Könösen kirjoittamana upeana kokosivun juttuna sanomalehti Keskisuomalaisessa 19.11.2015. Myös Jyväskylän seurakunnan julkaisema Henki ja elämä –lehti julkaisi 20.11.2015 ilmestyneessä numerossaan Janne Könösen artikkelin ’Pappilan pitoja ja kirkkoriitoja’, joka pohjautui kirjan teksteihin.

3.6 – 31.7 järjestettiin Galleria Palkissa Palokan aluekirjastossa ’Jokelan pappilan arkea ja pyhää’ – näyttely, jossa oli esillä Jokelan pappilan esineistöä: astioita, kattaustekstiilejä, keittiötarvikkeita ja kuvia. Näyttelyn järjestelyistä vastasi Ulla Talasniemi.

Palokka-Seuran 10-vuotisjuhlaa vietettiin sunnuntaina 15.11.2015 lämminhenkisessä tilaisuudessa täpötäydessä Pelimannitalossa. (Ohjelma kokonaisuudessaan liitteenä.)

Juhla alkoi upeasti kanteleyhtye Riemun tunnelmaan sopivalla musiikilla, jonka jälkeen Elli Ojaluoto avasi tilaisuuden. Juhlapuheen piti professori, Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna. Hän myös jakoi Kotiseutuliiton hopeiset ansiomerkit seuran perustajajäsenille Tuomo Blomqvistille ja Kimmo Leimulle, jotka kumpikin ovat olleet toiminnassa aktiivisesti mukana koko kuluneen 10 vuoden ajan. Ohjelma jatkui musiikki- ja runoesityksin.

Tilaisuudessa jaettiin myös Palokka – kaskimaista kaupunginosaksi –teoksen ensikappaleet seuran ensimmäiselle kokoonkutsujalle, Anna-Liisa Vihemäelle, sekä kirjan pääsponsoreille. Palokka-lehden myöntämä Palokan kulttuurin kulmakivi –tunnustus jaettiin nyt ensimmäistä kertaa. Kuvanveistäjä Samuli Alosen pienoisveistoksen sai musiikin monitoimimies Juha Lauttamus.

Juhla päättyi yhteislauluna laulettuun upeaan Palokan lauluun, jota säesti myös juhlan juontajana toiminut Heikki Tynkkynen. Juhla päättyi arvoisiinsa juhlakahveihin, joiden upeat täytekakut tarjosi Pitopalvelu Raija Sipinen.

3.4. Muu toiminta

Seura osallistui 5.5. järjestettyyn ja JAPA ry:n koordinoimaan Sotkutonta päivää -tapahtumaan. Siivosimme roskat Raivaajantien ja Heinäojan risteyksen väliseltä alueelta noin 15 hengen voimin.

Palokka-Seuran stipendit (á 30 euroa) jaettiin nyt neljännen kerran. Ne saivat koulun päättäjäisissä 30.5. yläkoulun 8-luokkalaiset Ada Nieminen ja Teemu Paloniemi.

Palokka-Seuran kulttuurimatka tehtiin tänä vuonna Hämeen keskiaikamarkkinoille Hämeenlinnaan 22.8. yhteistyössä Uuraisten liikenteen kanssa. Päivä oli aurinkoinen ja tunnelma leppoisa. Tapahtuman suuruus ja monipuolisuus yllätti kaikki osallistujat. Ohjelmaa riitti keskiaikaisten asujen, työ- ja taistelunäytösten seuraamisesta musiikkiin ja museokäynteihin. Paluumatkalla pistäydyttiin Vehoniemen automuseossa paitsi perehtymässä historiallisiin autoihin, myös nauttimassa kuuluisat munkkikahvit.

Seura järjesti kirpputorin ja arpajaiset Palokan K-market Jälkkärin vieressä olevissa tiloissa lauantaina 10.10. Tapahtumalla kerättiin varoja Palokka-kirjan painatuskuluihin.

4. Tiedotus

Seuran pääasiallisina julkisina tiedotuskanavina ovat olleet Palokka-lehti sekä Palokka.fi –nettisivut. Kesäkuussa avattiin uutena seuran sivu facebookiin. Elli Ojaluodon kirjoittama ’Palokan poluilta’ -kolumni on ilmestynyt vähintään kerran kuukaudessa Palokka-lehdessä. Muutenkin yhteistyö Palokka-lehden kanssa oli tänä vuonna hyvin tiivistä. Seuran verkkosivut siirrettiin syyskuun aikana kokonaan seuran omistukseen ja hallintaan, samalla uuteen ympäristöön (WordPress) uudelle palveluntarjoajalle (Zoner).

Tapahtumista ilmoiteltiin edellisten lisäksi myös julistein mm. kirjaston, kauppojen ja asuinalueiden ilmoitustauluilla.

Seuran jäsenille suuntaamaa tiedotusta on hoidettu pääsääntöisesti sähköpostiviestein.

5. Talous

Jyväskylän kulttuuri- ja liikuntalautakunta myönsi seuralle 1.000 euron toiminta-avustuksen.

Vuosikokouksessa pidettiin henkilöjäsenmaksu entisellään (15 euroa, seuraavat saman perheen jäsenet 5 euroa), mutta otettiin käyttöön uusi yhteisöjäsenmaksu, 50 euroa.

Vuoden vaihteessa 2015 – 2016 oli maksaneita jäseniä 68 kpl.

Seuran tulot, menot ja tase selviävät erikseen laaditusta tilinpäätöksestä.
Hallitus esittää toimintavuoden 2015 tuloksen kirjaamista voitto/tappiotilille.