Asukasillan 10.5.2016 muistio

Palokan asukasilta 12.5.2016
LIIKENNEJÄRJESTELYT PALOKASSA

Asukasiltaan Palokan koululle kokoontui 23 alueen liikennejärjestelyistä kiinnostunutta asukasta ja kaupungin sekä ELY- keskuksen asiantuntijaa keskustelemaan illan aiheesta.

Esille nousi seuraavia asioita:

Ritopohjantie:
 väylällä on kova liikennekuorma
 Palokan läpi johtavat väylät ovat osa valtion maantieverkkoa, mutta tavoitteena on, että Ritopohjantie siirtyy syksyllä -17 kaupungin ylläpitoon/hoitoon
 ELY ja kaupunki neuvottelevat parhaillaan kunnostustoimenpiteistä ja kunnostuksen laajuudesta, suunnittelu kunnostuksesta on käynnissä
 suunnitelmissa Ritopohjantie kunnostetaan varsin perusteellisesti, mm. kevyenliikenteenväyliä levennetään ja bussipysäkkien toiminnallisuutta kohennetaan
 liikenteen ongelmakohtia ovat Ritopohjantien ja Palokanorren risteys, Rovastintien risteys sekä Heinälammentien ja Seppäläntien (Ritopohjantien) risteys
 Heinälammentien, Rovastintien sekä Palokanorren risteyksiin ollaan miettimässä toimenpiteitä liikenteen sujuvoittamiseksi
 yleisön ehdotuksina on saada kyseisiin risteyksiin liikenneympyrät tai liikennevalo-ohjaus
 nyt on mietinnässä missä järjestyksessä korjaukset tehdään. Liikennemääriä tarkkaillaan sekä käyttäjien palautteita kuunnellaan. Tässä illassa nousivat vahvimmin esille Ritopohjantien ja Palokanorren risteys sekä Rovastintien risteys. Toisaalta Heinälammelta kuuluu selvä viesti Heinälammentien ja Seppäläntien risteyksen korjaustarpeesta.
 tämänhetkinen suunnitelma on aloittaa kunnostus Heinälammen päästä, koska kevyenliikenteenväylä on sieltä päästä huonoimmassa kunnossa. Näin ollen Palokanorren/Ritopohjantien risteys jäisi toteutettavaksi myöhemmin.
 Palokanorren/Ritopohjantien risteyksen toimenpiteiden suunnittelu kuuluu ELY-keskuksessa käynnistysvaiheessa olevaan Palokanorren tiesuunnitelman laatimiseen.
 liittymien korjaaminen on kallista ja vastaavanlaisia projekteja on menossa useassa kohteessa Jyväskylässä sekä Keski-Suomen alueella
 Ritopohjantien alittavat tunnelit ovat epäsiistejä ja liukkaita, niiden kohentamiseen muun korjauksen yhteydessä toivotaan huomiota
 alueen bussipysäkkien todettiin olevan hankalia käyttää, epäsiistejä ja vaikeasti hoidettavia (talvikunnossapito)
 todettiin, että hidastetöyssyt liikenneympyröiden yhteydessä poistetaan, tätä on jo suunniteltu käynnissä olevan työn yhteydessä

Palokanorsi:
 Paloka-orren kunnostuksen suunnittelu liittyy ELY-keskuksen käynnistämisvaiheessa olevaan tiesuunnitelman laatimisvaiheeseen
 kevyenliikenteen väylät ovat mutkaiset ja mäkiset ja näin ollen vaaralliset. Tämä tiedostetaan suunnitelmaa tehtäessä, hyviä ratkaisuja etsitään, mutta tehtävä ei ole helppo.
 ABC:n ja Terran liittymä on ruuhkainen ja hankala, tämä on suunnittelijoilla tiedossa

Tori:
 toriin ja sen viihtyisyyteen liittyen oli saatu ennakkoon yhteydenotto, joka on toimitettu kaupunkirakennepalveluihin käsiteltäväksi
 autotie kiertää torin ympäri, reunakivetykset puuttuvat joten pysäköinti leviää myös torialueelle
 torille kaivataan lisää istumapaikkoja
 torin välittömässä läheisyydessä oleva puistikko kaipaa kunnostusta

Muita esille nousseita asioita:
 Jyväskylän liikenteen kuljettajia kiiteltiin huomaavaisuudesta erityisesti Piilolan pysäkillä, osataan ajaa roiskuttelematta vettä vaikka pysäkille sitä kertyykin
 terveysaseman parkkipaikkojen ympärivuorokautista kiekkopysäköintiä ihmeteltiin, ehdotus oli, että kiekollinen aika olisi esim. 7:00-16:00
 todettiin, että kaikessa suunnittelussa on syytä huolehtia parkkipaikkojen riittävyydestä koulun, kirjaston ja liikuntapuiston tienoolla, nytkin on ajoittain ruuhkaa joten paikkoja ei saa ainakaan vähentää.
 kaupungilta kerrottiin, että pyöräteiden ”jympsyjä” eli teräviä reunakiveyksiä käydään systemaattisesti läpi koko kaupungin alueella ja niitä poistetaan ja loivennetaan
 Piilolassa ajonopeudet ovat korkeita, nopeusrajoitus merkinnät ovat kuluneita
Palautetta asiasta kuin asiasta kaupungin suuntaan on kätevä laittaa palautepalvelun kautta.

Valtion väyliä koskeva palaute kulkee eteenpäin paitsi kaupungin palautepalvelun kautta, myös ottamalla yhteyttä Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa).

Muistion kirjasi Hanna Tenhunen, asukasyhdyshenkilö p. 050 311 8980

Kokouksen osanottajan, Palokka-Seuran jäsen Kimmo Leimun lisäys muistioon:

Vaikka Saarenmaantien risteyksen merkitys liikennesuunnittelun kannalta tuli tilaisuudessa mielestäni jopa korostetusti mainituksi, tilanteen vakavuutta ei näytetä jostain syystä tajuttavan, koskapa asiaa ei tässäkään raportoinnissa mainittu.
Ruokkeentien liikennemäärät (myös Laajavuoren ”ohitusreitin” osana) ovat huomattavat, minkä lisäksi Palokan länsipuolen ”uuden asutuksen” tarpeet ja mitä ilmeisimmin Ruduksen louhinta- ja murskaushankkeet tulevat niitä edelleen jopa dramaattisesti lisäämään. Jo nykyisellään liittymä on vähintäänkin ongelmallinen erityisesti Palokkaan päin tultaessa, mutta tulevaisuuden tilannetta tuskin tohtii kauhistelematta kuvitella, kun yksityisautoiluun sekoittuu raskasta kuorma-autoliikennettä, jonka joukkoon pitäisi vieläpä koululaisten mahtua ilman kevytliikenneväylää. Kehotankin suunnittelijoita tutustumaan 4-tien länsipuolisen asutuksen kehitysnäkymien osalta erityisesti Ruduksen suunnitelmiin, jotta tuokin elementti – ja tämä argumentti – tulisivat selviksi. Koska kokemusten mukaan liikennesuunnittelu tarvitsee toteutuakseen vuosien työn, sen aloittaminen on itse asiassa jo pahasti myöhässä, joten suunnitelmalla ja toteutuksella on KIIRE!

Lyhyesti sanottuna: osana Palokan orren ”kompleksia” Saarenmaantien risteys on tasapainossa Ritopohjantien tarpeiden kanssa, ja edellyttää vakavaa huomiota liikenneväylien suunnittelijoilta. Asialla on huomattavaa merkitystä Palokan liikenteen sujuvuus- ja turvallisuus-tekijänä. Mikäli kustannukset ovat asiassa ongelmana ja esteenä, ehdotan myös, että kaupunki asettaa riittäviä velvoitteita Rudukselle Saarenmaantien raskaan liikenteen aiheuttajana sen osallistamiseksi tämän liittymän, mutta myös kevytliikenneväylän rakentamiseen.