Kysely Jyväskylän katu- ja viherpalveluista, vastaa 1.6. mennessä!

Vastaa katu- ja viherpalvelujen kyselyyn, voit voittaa puhelimen!

Kysely on käynnissä ja voit vastata siihen 1.6.2018 mennessä osoitteessa

https://www.webropolsurveys.com/S/459FF4E9514817DC.par

Voit kertoa kyselyssä havainnoistasi, jotka koskevat kevyen liikenteen ja autoliikenteen kannalta turvattomia paikkoja. Lisäksi voit ehdottaa joltakin kohderyhmältä puuttuvan teemapuiston rakentamista ja kuvailla millainen sen pitäisi olla. Uutena aihealueena kyselyssä on paikallisliikenteen Linkki-palvelut. Kyselyssä voit lausua mielipiteesi paitsi kaupungin olemassa olevista palveluista, myös siitä, mihin palveluissa tulisi jatkossa panostaa.

Saapuneita vastauksia hyödynnetään muun muassa ensi vuoden talousarvion valmistelussa. Vastaukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisina.

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan:
1. Samsung matkapuhelin, arvo noin 300 euroa
2. vaihtoehtoisesti 100 euron lahjakortti joko Vesiliikuntakeskus AaltoAlvariin/Wellamoon tai paikallisliikenteen Waltti-matkakortin lataamiseen
3.-5. 30 euron lahjakortti, jolla voi ladata paikallisliikenteen Waltti-matkakorttia.

Jyväskyläläisten mielipiteitä kaupungin katu- ja viherpalveluista on selvitetty vuosittain 1990-luvun alkupuolelta asti. Keväästä 2015 katu- ja viherpalvelukysely on tehty avoimena verkkokyselynä. Jatkossa aihealueista on päätetty kysyä asukkailta kaksi kertaa vuodessa, ensin keväällä ja toisen kerran syksyllä. Kevään kyselyn pääpaino on talvihoidon asioissa, syksyllä keskitytään leudompien vuodenaikojen teemoihin.

Vuoden 2017 kyselyn tuloksia

Kevään 2017 kysely oli avoinna 11.4. – 23.5.2017. Vertailtavuuden vuoksi kysymykset olivat pieniä tarkennuksia lukuun ottamatta samat kuin aikaisempina vuosina. Kiinteistöjen päivittäiseen jätehuoltoon liittyvät palvelut on hoitanut vuoden 2017 alusta lukien kuntien omistama jäteyhtiö Mustankorkea Oy, tämän vuoksi kyselystä jätettiin pois jätehuoltoa käsittelevät kysymykset. Kyselyä laajennettiin kysymyksillä tärkeimmistä yhdyskuntateknisiä palveluita käsittelevistä tietolähteitä ja mieluisimmista asiointitavoista.

Vastaajia oli 338. Miesten osuus vastaajista nousi hieman edellisestä vuodesta, mutta edelleen vastaajista noin kaksi kolmasosaa on naisia.

Vastaajat arvioivat palveluita samaan tapaan kuin aikaisemminkin asteikolla 1-5, jossa neutraalin arvon 3 alapuolelle jäävät arvot kuvaavat kielteistä ja sen yläpuolella olevat arvot myönteistä suhtautumista. Yksittäisistä kysymyksistä muodostettiin mittarit, jotka kuvaavat tyytyväisyyttä katujen kuntoon ja puhtaanapitoon, katujen talvihoitoon sekä puistojen hoitoon. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat puistojen hoitoon (arvosana 3,3), heikoimmaksi arvioitiin katujen kunto ja kunnossapito (arvosana 2,9).

Katujen kunnon ja kunnossapidon osalta parhaaksi arvioitiin keskustan katujen puhtaus ja siisteys (arvosana 3,64), heikoimman arvosanan sai asuinkatujen kunto (2,4). Vastaajien mielestä lumenaurauksessa oli onnistuttu parhaiten keskustan kaduilla (3,88), suurempien keskustaan johtavien katujen lumenauraus sai vain hiukan heikomman arvosanan (3,8). Asuinkatujen ja jalankulku- ja pyöräteiden lumenauraus arvioitiin selvästi heikommaksi (molempien arvosana 2,84). Liukkauden torjunta oli puolestaan onnistunut parhaiten katujen ajoradoilla (3,32).

Kysyttäessä kolmea ensisijaista panostuskohdetta katuasioissa tärkemmäksi koettiin päällysteiden kunnossapito. Toiseksi tärkeimpänä panostuskohteena pidettiin jalankulku- ja pyöräteiden lumenpoistoa ja hiekoitusta ja kolmantena katujen sekä jalankulku- ja pyöräteiden puhtaanapitoa.

Puistojen hoito oli vastaajien mielestä onnistunut parhaiten keskustan rakennetuilla viheralueilla (arvosana 3,92). Heikoiten onnistuneeksi arvioitiin asuntoalueiden lähimetsien hoito (2,8). Puistoasioissa kolme tärkeimmiksi koettua panostuskohdetta olivat puistojen puhtaanapito ja roskikset, lasten leikkipaikat sekä asuntoalueiden lähimetsien hoito

Ulkovalaistusta koskevissa kysymyksissä parhaan arvion sai ulkovalaistuksen luotettava toiminta. Ulkovalaistuksen energiansäästöä koskevaissa kysymyksissä yli 80 prosenttia vastaajista oli joko täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä että ulkovalaistuksen yösammutukset ja kesäkatko ovat hyväksyttävä tapa säästää energiaa. Lähes 60 prosenttia vastaajista oli joko täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä että alueet, joilla valaistus sammutetaan, on valitu järkevästi.

Tärkeimpinä tietolähteinä yhdyskuntateknisistä palveluista pidettiin kaupungin internetsivuja, kaupungin tiedotuslehteä ja ilmaisjakelulehtiä.

Mieluisimpina asiointitapoina vastaajat pitivät sähköisiä palveluita (esimerkiksi palautejärjestelmä), sähköpostia ja puhelinta. Noin 5 prosenttia vastaajista piti henkilökohtaista käyntiä Palvelupiste Hannikaisessa mieluisimpana asiointitapana, puhelinasioinnin suosio oli vielä tätäkin pienempi.